Skrotens legalitet

Skrotens legalitet

Skrotens legalitet. Bilskrotningsföretagen kan i dag klassa i minst tre kategorier. Två alternativ betecknas som auktoriserade till skillnad från den illegala skroten. Som saknar alla tillstånd. För att erhålla auktoriserad status måste tillstånd ha utfärdats av Länsstyrelsen. En del av de större skrotarna har etablerat mottagningsställen för skrotbilar på andra ställen än där sanering  och pressning utföres. Detta göres för att täcka ett större mottagningsområde. Men även dessa mottagningsaktiviteter kräver extra tillstånd av Länsstyrelsen. De auktoriserade skrotarna inspekteras årligen av ortens miljöavdelning. Den illegala skroten står utanför alla myndigheters insyn.

Skrotens legalitet. Bilskrotningsföretagen kan i dag klassa i minst tre kategorier. Två alternativ betecknas som auktoriserade till skillnad från den illegala skroten.
Skrotens legalitet. Bilskrotningsföretagen kan i dag klassa i minst tre kategorier. Två alternativ betecknas som auktoriserade till skillnad från den illegala skroten.

Många gånger blir etablerade bilkyrkogårdar felaktigt anklagade att stå utanför myndigheters övervakning. I dessa fall är det en kommunalpolitisk fråga i samband med bedömningen av det bidrag som genereras. De illegala skrotarna ger ingen myndighet något bidrag.  Av de två auktoriserade slagen av skrotningsföretag är en del knutna till bilproducenterna och andra som är helt fristående. Båda alternativen kan dock begära tillstånd och öppna fristående mottagningsställen. De auktoriserade företagen, som är knutna till bilproducenterna. Har ansvar enligt Bilskrotningsförordningen SFS 2007:186. Bland annat skall planering av behovet av skrotningsställen göras tillsammans med berörd kommun. Vidare skall årliga rapporteringar lämnas till kommunen.

LÄS MER: Gammal skrot i Partille Sävedalen

Företagen ingår också i producenterna arbeten med återvinning och återanvändning genom fragmentering av fordon. I den allt mer diskuterade miljöproblematiken spelar den här kategorin av skrotare en stor roll. Att motta en skrotbil utan kostnad för ägaren är ett krav som skall uppfyllas. Den årliga avrapporteringen till bland annat berörd kommun är ett annat uppdrag. Kategorin auktoriserade skrotar utanför bilproducenterna skapar många gånger oreda i olika myndigheters underlag. Som i och för sig kan resultera i felaktiga beslut. Detta på grund av att skyldighet till avrapportering saknas.

Vidare kan dessa kräva höga avgifter av en bilägare vid inlämning av en skrotbil. De illegala skrotarna som saknar tillstånd och som kan betraktas som bilkyrkogårdar tycks ha minskat till antal. Det är trots allt ett problem att tillstånd och tillsyn utföres av olika myndigheter. Härigenom kan de illegala skrotarna klamra sig fast vid sin hantering enkelt och säkert utan legal inblandning som fastnat mellan olika stolar.